Information till boende

Här finns övrig information samlad som är viktig för bostadsrättsföreningens medlemmar. Använd dig gärna av snabbvalen nedan för att snabbt hitta rätt!

Innehåll

Akuta problemGymNyckelbeställning
AndrahandsuthyrningGästrumParkering på gården
BastuHissproblemPingis och hobbyrum
BrandinformationHSB-portalenSopsortering
Bredband och TVKollektivt bostadsrättstilläggTvättstugor
ExtraförrådLåsproblem
FastighetsförvaltningNamnskyltar dörrar

Akuta problem i föreningens fastighet

Vid akuta problem i fastigheten, i händelse som gäller fastigheten i stort, får Bravidajouren kontaktas. Observera att detta dock endast får ske efter att styrelsen godkänt sådan kontakt.

Bravidajouren nås på tel. 018-65 00 00 (jourtid 018-10 04 10).

Vid problem med fastighetens hissar, kontaktas istället Uppsala Lyftservice AB.
Tel. kontorstid 018-12 42 42 och jourtid 0706-26 98 62.

Direkttelefon är kopplad till nödsignal i hissarna.

↑ Till början av sidan

Andrahandsuthyrning

För att få tillstånd att hyra ut bostadsrätten i andra hand krävs att medlemmen/bostadsrättshavaren lämnar in en ansökan till bostadsrättsföreningens styrelse och att styrelsen beviljar ansökan.

Närmare information om andrahandsuthyrning, se bostadsrättsföreningens stadgar samt föreningens ordningsregler, som återfinns under fliken Stadgar m.m.

Blanketter för ansökan om tillstånd till andrahandsuthyrning

Ansökan om andrahandsuthyrning svenskaLadda ner word | pdf
Ansökan om andrahandsuthyrning engelskaLadda ner word | pdf
↑ Till början av sidan

Bastu

I källarplanet, mellan S:t Persgatan 29 och 31, finns en bastu med duschmöjlighet. Det krävs en speciell nyckel till bastun, kontakta styrelsen för att få en nyckel. Bastun bokas genom anteckning på tavlan utanför bastudörren, avgiften för tillgång till bastun är 25 kr/månad och dras på månadsavgiften.

↑ Till början av sidan

Brandinformation

Brandinformation hittas här (PDF)

↑ Till början av sidan

Bredband och TV via Tele2

Bostadsrättsföreningen har ett gruppavtal hos Tele2 för föreningens fastighet. Genom gruppavtalet tillhandahålls bredband (hastighet 100/10) samt ett basutbud av TV-kanaler via Tele2 till samtliga hushåll i föreningen. Bredbandet och kanalutbudet ingår i månadsavgiften.

Boende som ska flytta in kan gå in på tele2.se eller kontakta Tele2 kundtjänst för att boka gruppavtalstjänsterna. Vid bokning av tjänster skickar Tele2 ut nödvändig utrustning.

Boende som ska flytta ut kontaktar Tele2 kundservice för att antingen säga upp eller flytta med sina abonnemang.

tele2.se/kundservice finns kontaktuppgifter till Tele2.

↑ Till början av sidan

Extraförråd

I föreningen finns ett antal extraförråd för uthyrning. För att ställa dig i kö till ett extraförråd, kontakta föreningens styrelse.

↑ Till början av sidan

Förvaltning och lokalvård

Fastighetsförvaltning och ekonomisk förvaltning sköts av HSB Uppsala.

Lokalvård sköts av Städgruppen i Uppsala AB.

↑ Till början av sidan

Gym

I källarplanet, Salagatan 19 A, finns ett gym. Avgiften för tillgång till gymmet är 25 kr/månad och lägenhet, och dras på månadsavgiften. För anmälan och nyckelutlämning, kontakta styrelsen.

↑ Till början av sidan

Gästrum

I källarplanet, Storgatan 20, har föreningen ett enklare gästrum som föreningens medlemmar kan hyra för tillfälliga övernattningar. I gästrummet finns två bäddar, toalett samt pentry utrustat med kyl, spis, vatten och avlopp. Avgiften för att hyra gästrummet är 100 kr/dygn.

Bokningsförfrågan skickas via e-post till brffrojgastrum@gmail.com, och hanteras av föreningens gästrumsansvarige.

Om gästrummet önskas hyras längre än en vecka, kontakta gästrumsansvarig via e-postadressen ovan. Eventuell förlängning av befintligt hyrestid kan tidigast göras tre dagar innan hyrestidens slut.

Städningen sköts av gästerna själva i samband med hyrestidens slut. Den första helgfria måndagen varje månad städas gästrummet av föreningens städfirma, natten mot dessa dagar är det inte möjligt att hyra gästrummet. I kalendariet till höger här hemsidan finns datumen för städning av gästrummet inlagda.

↑ Till början av sidan

Kollektivt bostadsrättstillägg

Föreningen har tecknat bostadsrättstillägg för alla lägenheter i föreningen. Detta innebär ingen egentlig förändring för bostadsrättshavaren annat än att årspremien ingår i månadsavgiften och vid skadereglering debiteras bostadsrättshavaren självrisken av föreningen istället för av försäkringsbolaget. Bostadsrättshavaren behöver således inte teckna ett bostadsrättstillägg till hemförsäkringen.

↑ Till början av sidan

Hissproblem

Se ovan under rubriken Akuta problem i föreningens fastighet.

↑ Till början av sidan

HSB Portalen

HSB Uppsala har en digital tjänst, HSB Portalen. Under Mina sidor på HSB Portalen hittar du uppgifter kring ditt boende, t.ex. OCR-nummer om du tappat bort din avi om månadsavgift. På mina sidor hittar du även uppgifter om din bostadsrätts lägenhetsnummer, andelstal, hur stor del av bostadsrätten du äger samt eventuella pantnoteringar på bostadsrätten.

På Mina sidor kan du även se vilka kontaktuppgifter som finns till dig. Uppdatera uppgifterna med e-post och mobilnummer. Det är viktigt att kontaktuppgifterna stämmer.

Du kan logga in på HSB Portalen via www.hsb.se

↑ Till början av sidan

Låsproblem (låsöppning i lägenheterna)

Akut låsöppning mot avgift, som betalas av den boende, tillhandahålls hela dygnet av Certego, tel. 018-56 90 00.

Legitimation krävs för att Certego ska kunna bistå med låsöppning.

↑ Till början av sidan

Namnskyltar på dörrar

Namnskyltarna ändras av fastighetsskötaren på tillträdesdagen. Om namnskylten behöver ändras kontakta HSB Uppsala, kontakt.uppsala@hsb.se. Uppge namn och lägenhetsnummer, detta finns på ytterdörrens utsida i övre högra hörnet.

↑ Till början av sidan

Nyckelbeställning

Vid behov av extra nyckel till lägenheten, kontakta styrelsen.

Till början av sidan

Parkering på gården

Vid infarten vid Salagatan 19 B finns tre parkeringsplatser som främst är avsedda för boende i BRF Fröj och deras gäster. För att kunna använda dessa parkeringsplatser måste en särskild parkeringsskiva, som bostadsrättsföreningen tillhandahåller, användas. För närmare information om parkeringsskiva, kontakta föreningens styrelse.

För tillfällig uppställning, för på- och avlastning, finns två platser på gården; en utanför S:t Persgatan 27 och en utanför S:t Persgatan 31.

Föreningen har avtal med ett parkeringsövervakningsbolag som kontrollerar att parkeringsbestämmelserna på gården efterlevs.

För ytterligare information om parkering på gården, se bostadsrättsföreningens ordningsregler, som återfinns under fliken Stadgar m.m.

↑ Till början av sidan

Pingisrum och hobbyrum/sliprum

I källarplanet, mellan S:t Persgatan 29 och 31, finns ett pingisrum som bokas genom anteckning på tavlan utanför dörren.

Ett hobbyrum/sliprum finns i källarplanet, Salagatan 19 A, där man exempelvis kan utföra enklare snickeri- eller målningsarbeten. Hobbyrummet bokas genom anteckning på tavlan utanför dörren. Märk upp pågående projekt med namn, lägenhetsnummer och datum.

↑ Till början av sidan

Sopsortering

I föreningens hus, mellan ingångarna till S:t Persgatan 27 och 29, finns ett sopsorteringsrum. För allas trevnad, följ anvisningarna där. Även i föreningens ordningsregler finns vissa anvisningar om hur sopsorteringen ska gå till.

Till början av sidan

Tvättstugor

Föreningen har två bokningsbara tvättstugor. De finns i källarplanet vid S:t Persgatan 27 respektive Salagatan 19 A. Tvättiderna är femtimmarspass från kl. 07.00 till kl. 22.00 måndag – söndag.

I anslutning till den bokningsbara tvättstugan i källarplanet vid S:t Persgatan 27 finns även en spontantvättstuga. Tvättiderna är från kl. 07.00 till kl. 22.00 måndag – söndag.

För ytterligare information om tvättstugorna, se bostadsrättsföreningens ordningsregler, som återfinns under fliken Stadgar m.m.

Vid problem i tvättstugorna, kontakta föreningens styrelse.

↑ Till början av sidan